Od kurtizane do kraljice


Od kurtizane do kraljice - tako bi se ukratko mogao opisati buran, ali umetnički veoma sadržajan, život ikone pariskog, francuskog i svetskog pozorišta, Sare Bernar (1844 - 1923).

Iako početak nije obećavao, kasnijim ulogama pokazala je svu glumačku raskoš i postala obožavana ne samo kod publike, već i od velikih umetnika svog vremena, kojima je bila inspiracija.

Za njen uspeh u pozorištu veoma je zaslužan pisac Viktor Igo uz čije je pohvale postala "besmrtna i božanska".

Više puta je posetila Evropu i Ameriku. Pozorište nije napustila ni posle amputacije noge 1914. godine, a na sceni je nastupala do duboke starosti.

Okušala se i u nemom filmu (Hamlet), a film "Kraljica Elizabeta" iz 1912. smatra se jednim od prvih uspešnih dugometražnih filmova.

Uspela je da otvori svoje pozorište. 

Igrala je različite uloge iz bogatog teatarskog repertoara. Jedna od najzanimljivijih i umetnički najzahtevnijih bila je uloga Hamleta adaptirana u prozi. Predstava je, uprkos trajanju od četiri sata, oduševila publiku i kritiku. 

Imala je mnogo obožavalaca. U svetu umetnosti to su, između ostalih, bili pisci Viktor Igo i Marsel Prust, slikar Alfons Muha, kome je bila najveća inspiracija, kao i pisac Aleksandar Dima Sin, autor knjige "Dama s kamelijama" (ona je igrala u predstavi rađenoj po knjizi). Razapet između ljubavi i mržnje, Dima ju je u jednom trenutku nazvao "ozloglašenom lažljivicom".

Sina jedinca dobila je dok je bila u emotivnoj vezi sa belgijskim aristokratom koji je bio spreman da se njome oženi, ali je ona odustala od braka na nagovor njegove porodice.

Veoma joj je blizak bio britanski kralj Edvard VII dok je bio Princ od Velsa.

Radila je kao medicinska sestra. Nažalost, u svom burnom i bogatom životu, morala je, u jednom kratkom periodu, biti i kurtizana.

Glumica ima svoju zvezdu u Los Anđelesu, na Holivudskoj stazi slavnih.

Sara Bernar je bila jedan od simbola svog vremena. Ona je nesumnjivo bila odlična glumica i veliki umetnik, jer je pariska pozorišna publika bila prefinjena, obrazovana i zahtevna. 

Ponekad bismo, ne samo zbog nje, ali i zbog nje, želeli da, bar na kratko vreme, možda samo koliko traje pozorišna predstava, imamo vremeplov.



Коментари

Популарни постови са овог блога

"PROCES" FRANCA KAFKE - RAZLIČITE PERSPEKTIVE

ERAZMUS PROJEKAT - PRIČE SA BORA BORE I MALDIVA

KOLIKO NAJVEĆI AMERIČKI PISCI DUGUJU KLASIČNOJ KNJIŽEVNOSTI