REJMOND ČENDLER I MRAČNA ELEGANCIJA DETEKTIVSKOG ROMANA
Kada govorimo o velikim imenima američke kriminalističke književnosti, Rejmond Čendler jeste majstor zapleta, ali i pisac koji je žanru udahnuo dubinu, stil i literarnu težinu. Njegov roman "Veliki san", objavljen 1939. godine, predstavlja jedno od temeljnih dela takozvanog „hardboiled“ žanra — sirovog, realističnog pravca koji je detektivski roman otrgao iz salonskih zagonetki i smestio ga na ulice, u svet korupcije, pohlepe i nasilja.
U središtu romana nalazi se detektiv Filip Marlou, samotnjak i moralista u svetu bez pravila. Angažovan da istraži slučaj ucenjivanja ćerke bogatog generala Sternvuda, Marlou se ubrzo nađe u lavirintu laži, ubistava i dvostrukih igara u kojem nijedna istina nije jednostavna, a nijedan lik potpuno čist. Zaplet romana nije linearan i zahteva priličnu koncentraciju — Čendler ne nudi uredno zatvorene slučajeve, već fragmentisani, često haotični tok događaja koji odražava konfuziju stvarnog života i ljudskih odnosa. Autor je jednom priznao da ni sam nije znao ko je ubio jednog od likova, što dodatno osvetljava složenost naracije.
Stil romana je ono po čemu je Čendler ostao upamćen. Njegov jezik je oštar, sažet, ali istovremeno poetičan. Marlouove rečenice su duhovite, cinične, bogate metaforama koje oslikavaju tamnu atmosferu Los Anđelesa — grada koji je u isto vreme i pozadina i aktivni učesnik priče. Grad umesto da bude samo kulisa zapravo je prostor u kojem moralna ambivalencija i lična pohlepa cvetaju.
U tom okruženju, Marlou ostaje neobičan heroj — u neku ruku antiheroj — koji poseduje vlastiti etički kodeks. Ne može se reći da je klasični romantičar, još manje idealista, ali poseduje doslednost i unutrašnju pravdoljubivost koje predstavljaju tihi protest protiv sveta u kojem su svi potkupljivi i motivisani ličnom koristi. Marlou za razliku od pravednika u tradicionalnom smislu, predstavlja figuru otpora, svedoka propadanja, koji pokušava da sačuva bar zrno dostojanstva.
Zašto je Rejmond Čendler veliki pisac? Zato što je kriminalističkom romanu vratio umetničku vrednost. Njegov uticaj nadilazi žanrovske granice — stil i atmosfera romana oblikovali su čitav filmski pravac "noir", dok su tematski slojevi — dekadencija društva, potisnute strasti, moralni haos — nadahnuli generacije pisaca, od Džejmsa Elroja do Pola Ostera. Čendlerovo pisanje je literarno, misaono, precizno i duboko ukorenjeno u savremenu stvarnost.
"Veliki san" jeste roman koji se čita da bi se otkrio zločin, ali i više od toga — to je roman koji se čita da bi se razumeo svet u kojem zločin nastaje. Čendler nas vodi kroz mračne hodnike ljudske psihe, u kojima se senke pomeraju brže od svetla, a jedina prava istina možda leži u tišini — u snu iz kojeg se niko ne budi.
Коментари
Постави коментар