MORALNOST I ZAKON: GRANICE PRAVDE I SAVESTI
Odnos između moralnosti i zakonitosti jedno je od fundamentalnih pitanja filozofije, prava i književnosti. Da li je ono što je zakonito ujedno i moralno? Može li nešto biti duboko nemoralno, a ipak u okvirima zakona? Može li se pojedinac osloniti isključivo na pozitivno pravo i u njemu pronaći pravdu, ili su istinski pravedna dela često ona koja izlaze izvan zakonskih okvira? Ova pitanja nisu samo akademske spekulacije – istorija, književnost i filozofija pružaju nam primere u kojima se zakon pokazao kao instrument nepravde, a moral kao snaga koja menja svet.
Pravo, moral i njihova neprekidna tenzija
Filozof Hans Kelzen, tvorac pravnog pozitivizma, tvrdio je da se pravo ne sme mešati sa moralom. Prema njemu, zakon postoji nezavisno od etičkih vrednosti, i njegova snaga ne zavisi od toga da li je moralan ili ne. S druge strane, prirodnopravna tradicija, od Cicerona do Ronalda Dvorkina, insistira na tome da pravo nije ništa drugo do institucionalizovani moral – pravila koja postaju besmislena ako nisu ukorenjena u pojmu pravde.
Ali istorija nam pokazuje da zakoni često nisu u službi univerzalne pravde, već su refleksija moći i interesa određenih društvenih struktura. Pravni sistem Trećeg Rajha bio je izuzetno precizan, detaljan i besprekorno formalizovan, ali je istovremeno bio sredstvo monstruozne nepravde. Oskar Šindler, biznismen čiji je život inspirisao "Šindlerovu listu", stajao je pred izborom: da sledi zakon i učestvuje u istrebljenju ili da ga prekrši i spasi živote. Njegovo moralno delovanje bilo je nelegalno, ali je istovremeno postalo simbol istinske pravde.
U američkoj istoriji, Harijet Bičer Stou u "Čiča Tominoj kolibi" pokazuje kako zakon može biti sredstvo tlačenja. Ropstvo, utemeljeno u zakonu, predstavljalo je institucionalizovanu nepravdu. Otpor tom zakonu bio je ne samo moralno opravdan već i neophodan. Prirodnopravna misao, koju su branili Džon Lok i Martin Luter King, insistira na tome da se zakon mora preispitivati u svetlu univerzalnih etičkih vrednosti. Kingov poznati citat iz "Pisma iz Birmingemske tamnice" glasi: "Nepravedan zakon nije zakon."
Književnost kao sud moralne fleksibilnosti
Književnost nam pruža složenije prikaze moralnih dilema, pokazujući da čak ni moral nije apsolutan, već da zavisi od konteksta i unutrašnjih vrednosti pojedinca.
Ester Prin, junakinja "Skerletnog slova" Natanijela Hotorna, simbol je sukoba između rigidne društvene moralnosti i lične etike. Ona krši zakon i moralna pravila svog društva, ali čitaoci ne mogu da je vide kao nemoralnu osobu. Naprotiv, ona postaje oličenje dostojanstva i istine u svetu lažnog puritanskog morala. Na njenom primeru vidimo kako moral nije uvek ono što društvo propisuje, već ono što pojedinac iznutra oseća kao ispravno.
Džej Getsbi, junak "Velikog Getsbija", otvara još složeniju dilemu. Njegovo bogatstvo dolazi iz kriminalnih aktivnosti – nešto što je zakon kažnjavao. Ali F. Skot Ficdžerald ne prikazuje Getsbija kao zlog čoveka; naprotiv, njegova žudnja za ljubavlju i snom čini ga tragičnim junakom, a ne pukim kriminalcem. Njegovi motivi nisu beznačajni – ono što zakon vidi kao zločin, u očima čitalaca postaje očajnički pokušaj ostvarenja ideala. Ako posmatramo Getsbija kroz Kantovu prizmu "dobrog htenja" (guter Wille), dolazimo do paradoksa – može li čin biti moralno opravdan ako dolazi iz časnih namera, čak i kada se kosi sa zakonom?
Moralna dilema njegovog odnosa sa Dejzi dodatno komplikuje priču. Da li je moralno rasturiti brak? Ili je moralni imperativ tragati za ljubavlju i srećom? Ako bismo primenili Sartrovu egzistencijalističku etiku, prema kojoj je čovek uvek odgovoran za svoje izbore, Getsbijeva tragedija ne leži u njegovim postupcima, već u njegovoj opsesivnoj prošlosti, u odbijanju da vidi svet onakvim kakav jeste.
Džon Stajnbek – "Zima našeg nezadovoljstva"
Ova knjiga istražuje kako društveni pritisak i ekonomska nesigurnost mogu navesti čoveka da preispituje granice između moralnog i legalnog. Itan Holi, potomak nekada ugledne porodice, pokušava da se uzdigne u hijerarhiji društva koje više ne ceni čestitost, već uspeh po svaku cenu. Njegova unutrašnja borba nameće pitanje da li je kršenje moralnih normi opravdano ako zakon dopušta određene manipulacije. Stajnbek time razotkriva suštinski problem – da li su legalna sredstva nužno moralna ili je zakon često samo instrument moći koji ne garantuje pravdu?
Džon Stajnbek – "Istočno od raja"
Ovaj roman dotiče biblijsku temu o Kainu i Avelju, ali kroz prizmu američke stvarnosti i slobodne volje. Glavno pitanje je da li su ljudi osuđeni na nasleđe greha ili imaju pravo da sami odlučuju o svojoj moralnoj sudbini. Keti Eims je oličenje moralne praznine – njena dela nisu nužno uvek protivzakonita, ali su duboko nemoralna. S druge strane, glavni junaci, Adam i njegovi sinovi, suočavaju se s pitanjem da li zakon i društvena pravila definišu njihovu vrednost ili je to nešto dublje, unutrašnje. Ovaj roman, kao i esej, postavlja pitanje: ako zakon ne može da reguliše moral, gde se onda nalazi granica između ispravnog i dozvoljenog?
Artur Miler – "Veštice iz Salema"
Ovo delo je gotovo školski primer sukoba između zakona i moralne istine. Sudski procesi protiv navodnih veštica u Salemu prikazuju kako zakon može postati instrument kolektivne paranoje i političke manipulacije. Miler je kroz ovu priču, koja je istovremeno alegorija na druge, mnogo aktuelnije, progone i "lov na veštice", pokazao kako legalno ne znači nužno i pravedno. Džon Proktor, glavni junak, odbija da potpiše lažno priznanje i time bira moralnu ispravnost, iako to znači njegovu smrt. Njegova sudbina nas vodi ka pitanju: kada zakon prestaje da bude sredstvo pravde i postaje mehanizam represije?
Gde povući granicu?
Najveća opasnost društava nije samo u tome da zakon bude nemoralan, već u tome da ljudi izgube osećaj da zakon nije apsolutan. Totalitarni režimi opstaju ne zato što svi njihovi građani veruju u ideologiju, već zato što im je usađeno da je zakon svetinja. Čuveno suđenje Ajhmanu u Jerusalimu, analizirano u delu Hane Arent "Ajhman u Jerusalimu: Izveštaj o banalnosti zla", pokazuje kako je birokratska poslušnost postala gorivo Holokausta. Ajhman sebe nije video kao zločinca, već kao činovnika koji sprovodi zakon!
Kada zakon prestaje da bude moralno opravdan, preostaje građanska neposlušnost. Henri Dejvid Toro u eseju "O građanskoj neposlušnosti" ističe da pojedinac ne sme biti pasivni instrument nepravde i da je moralna dužnost suprotstaviti se neetičkim zakonima. Njegova misao inspirisala je Gandija i Martina Lutera Kinga, koji su pokazali da je moralna pobuna protiv zakona često ono što kasnije menja svet.
Moral kao unutrašnji zakon
Kada zakon postane suprotan pravdi, pojedinac se nalazi pred pitanjem: da li da ga slepo sledi ili da ga prekrši u ime viših vrednosti? Književnost i istorija pokazuju da najveći pomaci u civilizaciji dolaze kada se ljudi usude da kažu "ne" zakonima koji su u suprotnosti sa ljudskošću.
Ali pitanje koje ostaje otvoreno jeste: kako razlikovati opravdano kršenje zakona od anarhije? Da li postoji univerzalni moralni kompas ili je i moral, poput zakona, podložan interpretaciji? Ako je nešto univerzalno u ljudskom iskustvu, onda je to traganje za pravdom – i večna dilema da li se ona nalazi unutar ili izvan zakona.
Sokrat i građanska neposlušnost
Platon u "Apologiji" i "Kritonu" prikazuje Sokratov stav prema zakonu i moralnosti. Sokrat, iako nepravedno osuđen, odbija da pobegne iz zatvora jer smatra da bi time narušio poredak društva i izneverio principe koje je ceo život zastupao. Ovo je primer kada pojedinac, iako svestan nepravde, bira da se povinuje zakonu, ne zato što ga smatra moralnim, već zato što veruje u širu stabilnost društva. Njegov stav možemo uporediti sa Esterinom situacijom u "Skerletnom slovu" – ona nosi svoje poniženje dostojanstveno, ali time istovremeno ukazuje na besmisao društvenih normi koje je osuđuju.
Imanuel Kant – "Kategorički imperativ"
Kantov etički sistem zasnovan je na ideji da moralne norme moraju biti univerzalne. Njegov kategorički imperativ nalaže da delujemo samo po onim principima za koje bismo želeli da postanu opšti zakoni. Ovo postavlja važan problem: šta kada zakon sam po sebi nije u skladu s univerzalnim moralnim principima? Primer Oskara Šindlera postaje izuzetno značajan – njegovo delovanje je bilo u suprotnosti sa zakonima Trećeg rajha, ali bi svaki razuman čovek želeo da se njegovo postupanje prema Jevrejima uzme kao univerzalno pravilo ljudskosti. Dakle, zakon bez moralne osnove gubi legitimitet.
Hegel – dijalektički odnos morala i prava
Hegel u "Fenomenologiji duha" razlikuje moralnost (Moralität) – lični osećaj ispravnog i pogrešnog – od etičnosti (Sittlichkeit) – društveno ustanovljenih pravila koja uređuju zajednicu. Konflikt nastaje kada individualni moral dolazi u sukob sa zakonima države. U "Vešticama iz Salema" vidimo ovaj sukob: sudski procesi su u skladu sa zakonom, ali ne i sa dubljim moralnim principima. Hegel bi rekao da je Proktorova pobuna protiv sudske odluke čin koji prevazilazi ličnu moralnost i ulazi u sferu univerzalne pravde.
Niče – preispitivanje morala kao konstrukta
Fridrih Niče u "Genealogiji morala" problematizuje tradicionalne moralne vrednosti i ukazuje na to da su one često proizvod društvenih struktura moći. Njegova misao može se primeniti na "Zimu našeg nezadovoljstva" – da li je Itan Holi zaista nemoralan kada pokušava da se prilagodi kapitalističkom sistemu u kojem opstaju samo oni koji gaze druge? Ili je moral, kako ga shvata društvo, samo alatka onih na vrhu da održe status kvo? Slično se može reći i za Getsbija – ako su bogatstvo i moć vrednosti američkog sna, zar on nije samo igrao po pravilima koja su mu bila nametnuta?
Karl Poper i otvoreno društvo
Karl Poper je o odnosu zakonitosti i moralnosti pisao u svom delu Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji (The Open Society and Its Enemies). U ovom delu kritikuje totalitarne sisteme i pokazuje kako zakoni mogu biti zloupotrebljeni od strane autoritarnih režima, dok istovremeno naglašava važnost kritičkog mišljenja i moralne odgovornosti u demokratskim društvima.
Prema Poperu, ono što je zakonito nije nužno i moralno, niti je ono što je moralno uvek zakonito. Bio je svestan da zakoni mogu biti nepravedni, a da moralna načela mogu zahtevati građansku neposlušnost protiv loših zakona. Smatrao je da se društva moraju stalno kritički preispitivati i prilagođavati kako bi zakonitost što više odražavala moralne vrednosti.
U skladu sa kritikom totalitarizma i zatvorenih društava, Poper je verovao da su zakoni često proizvod političkog sistema i moći, ali da moralnost mora biti zasnovana na univerzalnim etičkim principima poput slobode, pravde i odgovornosti. Takođe, bio je skeptičan prema ideji apsolutne moralne istine, ističući da su moralna pravila podložna kritici i poboljšanju, baš kao i naučne teorije.
Poper, dakle, nije izjednačavao zakonitost i moralnost. Smatrao je da zakoni treba da se prilagođavaju moralnim principima, ali da moral ne zavisi samo od zakona. Zato je naglašavao potrebu za otvorenim društvom u kojem su kritika i reforma zakona mogući i poželjni.
Egzistencijalizam i pravo na lični moral
Žan-Pol Sartr i Alber Kami donose novu dimenziju u raspravu o sukobu moralnosti i zakonitosti – pitanje lične odgovornosti i apsurda.
Sartr – sloboda i odgovornost
Sartr u "Biću i ništavilu" ističe da je čovek osuđen na slobodu, što znači da nema unapred zadate moralne vrednosti koje bi ga vodile, već ih mora sam kreirati kroz svoje izbore. U tom kontekstu, zakon je samo još jedan od spoljašnjih okvira koji ne oslobađaju pojedinca njegove lične odgovornosti. Ester u "The Scarlet Letter" je primer takvog egzistencijalnog junaka – ona ne traži opravdanje u zakonima ili normama, već preuzima potpunu odgovornost za svoj život, uprkos društvenoj osudi.
Slično tome, Džej Getsbi je oličenje sartrovskog samostvaranja – njegov život je izgrađen na ideji da može biti onaj ko želi da bude. Njegovo odbijanje da prihvati "sudbinu" kao siromašan mladić deo je egzistencijalističkog bunta protiv determinisanosti. Ali njegova tragična greška leži u tome što pokušava da primeni ovu filozofiju u svetu koji ne priznaje njegovu viziju – svet "starog novca" i društvenih podela mu to ne dopušta.
Kami – pobuna protiv apsurdnog zakona
Kami u "Mitu o Sizifu" i "Strancu" razmatra kako se pojedinac nosi s apsurdnim svetom u kojem zakon nije nužno izraz pravde, već često birokratski mehanizam bez suštinskog moralnog temelja.
U "Vešticama iz Salema", sudski procesi su apsurdni jer kazne nisu zasnovane na dokazima već na histeriji. Kami bi ovde prepoznao apsurdnog heroja – Džon Proktor možda nije idealan moralni uzor, ali njegova pobuna protiv sistema postaje čin otpora besmislu. On bira smrt umesto da se odrekne istine, baš kao Merso u "Strancu", koji odbija da lažira emocije pred sudom i društvom, znajući da mu to ne bi donelo autentičnu slobodu.
Pravna filozofija – granice zakona i moralnosti
U pravnoj filozofiji postoje dve glavne škole mišljenja o odnosu zakona i morala: prirodno pravo i pravni pozitivizam.
H.L.A. Hart – razlikovanje zakona i morala
Hart tvrdi da zakon i moral nisu nužno povezani – zakon može postojati nezavisno od moralnih vrednosti. Ovo je važno u kontekstu nacističkih zakona ili rasnih segregacija u Americi: zakon može biti nehuman, ali je i dalje zakon. Ova perspektiva pomaže da razumemo zašto su mnogi u istoriji sledili nepravdu misleći da je ispravna samo zato što je legalna.
Ronald Dvorkin – zakon kao moralni konstrukt
Dvorkin se suprotstavlja Hartu i tvrdi da sudije ne bi smele tumačiti zakon kao puku formalnost, već bi morale uzeti u obzir moralna načela. Ova ideja se ogleda u književnim primerima: sudije u "Vešticama iz Salema" slede pravila, ali ne i pravdu; zakon koji progoni Ester nije u skladu s pravom na ljubav i dostojanstvo; Getsbi je tehnički kriminalac, ali se moralna osuda njegovih protivnika može dovesti u pitanje. Šta je pravda, a šta zakon?
Kada spojimo egzistencijalizam, pravnu filozofiju i književnost dobijamo složen odgovor. Zakon može biti nemoralan, a moralni čin ilegalan. Prava pravda ne proizilazi iz slepe poslušnosti pravilima, već iz svesti pojedinca da u kritičnim trenucima prepozna kada je zakon instrument sile, a kada izražava istinsku pravdu. Književni junaci poput Proktora, Getsbija, Ester, pa čak i Itana Holija, postaju ogledala kroz koja vidimo koliko je tanko tkivo koje spaja moralnost i zakonitost – i koliko lako može pući.
Коментари
Постави коментар