KAFKINA "METAMORFOZA"

Piše: Milan Stanković, prof.

Bor




„Metamorfoza“ , priča Franca Kafke, je potresno istraživanje ljudske otuđenosti, identiteta i razornog tereta društvenih očekivanja. U središtu priče je Gregor Samsa, trgovački putnik koji se jednog jutra budi i otkriva da se pretvorio u džinovskog insekta. Ovaj nadrealni i apsurdni zaplet možda deluje šokantno, ali on je zapravo optičko sočivo kroz koje Kafka proučava dublje i uznemirujuće istine o ljudskom stanju.

Gregorova fizička transformacija odražava emocionalnu i psihološku izolaciju koju je već dugo trpeo. I pre metamorfoze, on je zarobljen – poslom, finansijskom zavisnošću porodice i sopstvenom nesposobnošću da iskaže ličnu volju. Promena u insekta doslovno izražava način na koji su ga drugi oduvek doživljavali: kao sredstvo, funkciju, teret kojim treba upravljati. Početna briga njegove porodice brzo prerasta u gađenje i ogorčenost, otkrivajući koliko je ljubav krhka kada se zasniva isključivo na korisnosti.


Narativ je klaustrofobičan, kako fizički tako i emocionalno. Većina priče odvija se u Gregorovoj sobi, koja postaje njegov zatvor i, na kraju, grobnica. Kafkina proza je hladna i distancirana, što odražava Gregorovu unutrašnju odvojenost i otuđujuću ravnodušnost sveta oko njega. Porodična tranzicija – od tuge, preko krivice, do želje da ga izbrišu – jezivo je realna. Oni neće postati zlikovci, već preživeli, koji biraju udobnost i normalnost umesto saosećanja.


Postoje tri teme u "Preobražaju". Jedna je fizička transformacija Gregora Samse, kao rezultat otuđenja od samog sebe jer je već dugo živeo kao buba. Zatim, duhovna transformacija Gregora Samse, kao njegovo duhovno buđenje (sestrino sviranje na violini, pokušaj da sačuva sliku sa zida — svest o sebi kao duhovnom biću, ali sada te potrebe više ne može ispuniti). I na kraju, transformacija Gregorove okoline — članovi njegove porodice koji su, dok se Gregor za njih brinuo, bili lenji, statični i apatični, sada postaju aktivni, pokretni, snalažljivi, sposobni, a na kraju izlaze u šetnju i planiraju budućnost.


Gregorova fizička promena jeste tragična, ali je još tragičnija činjenica da mu se postupno uskraćuje ljudskost. Iako su mu unutrašnje misli i dalje bistre i pune ljubavi, on postaje nevidljiv u svakom smislenom pogledu.  Smrt mu je tiha i bez ceremonije, a reakcija porodice – osećaj olakšanja i odlazak u prirodu – podvlači sumornu konačnost njegovog brisanja.

„Metamorfoza“ je uznemirujuće delo jer nas primorava da se suočimo s neugodnim pitanjima: Koliko vredimo kada više ne možemo da doprinosimo? Koliko je naš identitet vezan za uloge koje igramo, a ne za ono što jesmo? I koliko lako ljubav i lojalnost blede pred nekom neprijatnošću? Nema kod Kafke ni utehe, ni iskupljenja, ni jasnih odgovora. Umesto toga, on nam pruža ogledalo – iskrivljeno i groteskno, ali brutalno iskreno.

Коментари

Популарни постови са овог блога

"PROCES" FRANCA KAFKE - RAZLIČITE PERSPEKTIVE

ERAZMUS PROJEKAT - PRIČE SA BORA BORE I MALDIVA

KOLIKO NAJVEĆI AMERIČKI PISCI DUGUJU KLASIČNOJ KNJIŽEVNOSTI