SINKLER LUIS I "GLAVNA ULICA": RAZOBLIČAVANJE MITA O PROVINCIJI


Sinkler Luis, prvi američki književni nobelovac, u romanu "Glavna ulica" (Main Street, 1920) izvršio je radikalno razbijanje mita o moralnoj i društvenoj "uzvišenosti" američkog (ali ne samo američkog) provincijskog života. U vremenu kada su američku književnost često obeležavali pastoralni prikazi malih mesta kao utočišta jednostavne sreće, Luis je prikazao surovu, satiričnu viziju provincijalne Amerike, razotkrivajući duh stagnacije, konformizma i kulturne oskudnosti.

Centralna figura romana, Kerol Milford (Carol Milford), mlada idealistkinja obrazovana na koledžu, udaje se za doktora Vila Kenikota (Will Kennicott) i seli se u izmišljeni gradić Gofer Prajri (Gopher Prairie), u saveznoj državi Minesoti. Kerol u malom mestu vidi priliku za idiličan i srećan  život, ali i društveni preporod: želi da unese umetnički duh, kulturnu rafiniranost i progresivne ideje. Međutim, ubrzo se suočava s nepopustljivim otporom meštana, čije je svakodnevno postojanje obeleženo malograđanskom učmalošću, konzervativizmom i dubokom sumnjičavošću prema svemu što odstupa od normi.

Luis kroz Kerolinu perspektivu nemilosrdno secira društvene odnose u Gofer Prajriju. Njeni pokušaji da oživi kulturni život—osnivanjem pozorišne grupe, zalaganjem za estetsko uređenje grada ili izražavanjem nekonvencionalnih stavova—doživljavaju neuspeh. Lokalni stanovnici vide u njenim naporima pretnju ustaljenom poretku i odgovaraju podsmehom, ogovaranjem i pasivnim otporom. Ta napetost između Keroline težnje ka samorealizaciji i pritiska sredine da se povinuje društvenim očekivanjima dominira romanom. Luisova kritika nije jednostrana: dok meštani uglavnom jesu prikazani kao zatvoreni i maliciozni, Kerolina vizija ponekad deluje pomalo arogantno i naivno, što dodatno naglašava složenost sukoba između individualizma i kolektivnog konformizma.


Posebna vrednost romana leži u njegovom ambivalentnom tonu. Luis ne idealizuje Kerol kao herojski glas razuma niti potpuno demonizuje provincijske vrednosti. Naprotiv, on osvetljava duboko ukorenjene uzroke njihovog straha od promena: strah od gubitka stabilnosti, nostalgiju za prošlim vremenima i potrebu za pripadanjem.

 Vil Kenikot, Kerolin suprug, oličava prosečnog, dobroćudnog, ali konformističkog muškarca srednje klase, čije poimanje sreće ne prevazilazi granice udobnog doma i rutinskog života.

Luisov stil karakteriše britka, ironična proza s bogatim deskriptivnim pasažima koji slikovito dočaravaju sumornu atmosferu Gofer Prajrija. Grad ovde neće biti pitoreskna provincijska oaza, već "surovo neugledan" prostor, zatvor za duh, u kojem su pojedinci, naročito žene poput Kerol, zarobljeni društvenim očekivanjima. Satirična "Glavna ulica" time postaje pionirsko delo američkog socijalnog realizma, koje je utabalo put piscima poput Džona Stajnbeka i Ričarda Jejtsa.

Iako su se mnogi čitaoci u vreme objavljivanja romana osećali uvređenim zbog nimalo laskavog prikaza malih mesta, "Glavna ulica" je brzo postala literarna senzacija. Njena provokativna tematika bila je i te kako aktuelna u posleratnom američkom društvu koje je, suočeno s ubrzanom urbanizacijom i kulturnim promenama, sve više preispitivalo tradicionalne vrednosti.


Kroz Kerolinu borbu za autentičnost u sredini koja odbacuje svaku inovaciju, Luis istražuje teme otuđenja, nesklada između ličnih težnji i kolektivnih normi, i cenu nekonformizma. "Glavna ulica" ostaje značajan doprinos američkoj književnosti upravo zbog svoje sposobnosti da prikaže "tihe noćne more duše" koje se kriju iza fasade američkog sna o spokojnom provincijskom životu. Ali, u isto vreme, roman ima univerzalnu dimenziju kojom nadilazi geografske, pa i vremenske, granice i svoju kompleksnu problematiku uzdiže na globalni nivo.


Provincija kao tamnica duha i grobnica želja nije nepoznata svetskoj literaturi, kao ni često donkihotska borba protiv njenih stega i ograničenja. Ima toga kod Luisovih evropskih prethodnika, poput Balzaka i Flobera, a ovaj motiv nalazimo i u delima pisaca srpske književnosti. Tako se kod jednog značajnog srpskog pisca o provincijskim navikama može naći rečenica: "niko ne živi svoj život, već svi žive živote drugih."

Luisov roman danas ima posebno mesto u proučavanju američke književnosti 20. veka jer pruža oštar, ali istovremeno nijansiran uvid u složenost odnosa između pojedinca i društva. Njegova kritika provincijalizma prevazilazi lokalni nivo, i postaje univerzalna—i danas se "gnezdi" u pričama o ceni nekonformizma u društvima koja neguju iluziju kolektivnog sklada. "Glavna ulica" je, stoga, koliko književni dokument svog vremena, toliko i bezvremenska opomena o granicama, iluzijama i potencijalima "modernog" života.


Stil i književni postupak Sinklera Luisa: Satirična oštrica i paradoks zaborava

Sinkler Luis, prvi Amerikanac koji je dobio Nobelovu nagradu za književnost (1930), u svoje vreme bio je jedan od najpoznatijih i najčitanijih autora. Njegova dela, poput "Glavne ulice" (Main Street, 1920), "Bebit" (Babbitt, 1922), "Elmer Gantri" (Elmer Gantry, 1927) i "To se ovde ne može dogoditi" (It Can't Happen Here, 1935), predstavljala su britke satire američkog društva, materijalizma, provincijalizma, konformizma i dvoličnosti. Ipak, uprkos nekadašnjoj slavi, Luis je danas pomalo zaboravljen, a književna kritika mu ne dodeljuje visoke ocene koje se očekuju za nobelovca. Postavlja se pitanje: zašto je autor, čije su teme i dalje aktuelne, izgubio deo svog ugleda u savremenim književnim krugovima?


Osobine stila: Satirična preciznost i socijalni realizam

Luisov književni postupak oslanja se na kombinaciju socijalnog realizma i satire. Njegov stil karakterišu detaljni deskriptivni pasaži, britka ironija i analitička oštrina kojom prodire u psihologiju pojedinaca i društvenih grupa. U romanima poput "Glavne ulice", Luis se bavi "običnim" ljudima, ali im pristupa s ironijskom distancom, razotkrivajući njihovu ispraznost, malograđanski duh i nesposobnost da izađu iz uskih okvira svakodnevnih navika.

Luisov jezik je jednostavan, ali precizan, prožet duhovitim opservacijama koje često deluju kao moralni udarci na račun društvenih konvencija. Njegov stil ne mari za poetičnost u klasičnom smislu—nema lirskih opisa ni metafizičke dubine karakteristične za pisce poput Vilijama Foknera  ili Ernesta Hemingveja. Umesto toga, Luis gradi narativnu dinamiku kroz dijaloge, satirične komentare i pažljivo osmišljene društvene scene koje osvetljavaju odnose moći, neiskrenost i samozadovoljstvo likova.


Zašto je Luis danas pomalo zaboravljen?

Jedan od razloga za opadanje Luisovog ugleda leži upravo u njegovom književnom postupku. Kritičari mu često zameraju da njegovi likovi nisu dovoljno slojeviti, već predstavljaju tipove, odnosno karikature koje služe da bi se ilustrovala određena društvena pojava. Na primer, u "Bebitu", glavni junak, Džordž F. Bebit (George F. Babbitt), oličenje je američkog poslovnog čoveka opsednutog statusom i materijalnim uspehom, ali njegovo unutrašnje preispitivanje deluje povremeno površno i predvidivo. Kritičari su skloni da Luisa vide više kao socijalnog kritičara nego kao umetnika koji dubinski istražuje ljudsku prirodu.

Pored toga, Luisova satira ponekad deluje previše eksplicitno, gotovo didaktički, što može ostaviti utisak književne jednostavnosti. U vremenu kada su postmodernistički i eksperimentalni postupci u književnosti postali dominantni, Luisova realistička proza, sa jasno definisanim moralnim porukama, izgubila je deo svoje privlačnosti za savremene čitaoce i kritičare.

Luisovo mesto u književnosti: Satiričar i društveni opservator

I pored kritika na račun umetničke "svedenosti," Luis zaslužuje značajno mesto u američkoj književnosti kao jedan od najvažnijih društvenih satiričara 20. veka. Njegova dela razotkrivaju mitove američkog sna, pokazujući tamnu stranu prosperiteta i konformizma u američkoj srednjoj klasi. Luis nije bio pesimista poput npr. Teodora Drajzera, ali je u svojim romanima neumoljivo ukazivao na moralne protivrečnosti društva.

U "Elmeru Gantriju", na primer, Luis kritikuje religioznu hipokriziju kroz lik propovednika koji više mari za sopstvenu slavu i bogatstvo nego za duhovne vrednosti. U "To se ovde ne može dogoditi", bavi se opasnošću od uspona fašizma u Americi. Upravo ta sposobnost da kroz satire ukaže na ozbiljne društvene probleme čini Luisa značajnim piscem i danas, uprkos marginalizovanom položaju u književnom kanonu.


 Luis kao opomena i hroničar američkog društva

Iako nije smatran stilskim inovatorom niti piscem duboke introspektivne proze, Sinkler Luis je ostavio neizbrisiv trag u američkoj književnosti kao hroničar i kritičar društvenih protivrečnosti. Njegovi romani su svedočanstvo o vremenu u kojem su nastali, ali i univerzalne opomene o opasnostima konformizma, malograđanštine, materijalizma i političkog populizma.

Danas, u vremenu globalne nesigurnosti, rastućih društvenih nejednakosti i političkih polarizacija, Luisove poruke o ceni društvene hipokrizije i gubitka individualnosti deluju iznenađujuće aktuelno. Možda je upravo sada trenutak za ponovno čitanje Luisa—ne samo kao autora koji je razobličavao iluzije američkog sna, već i kao satiričara čija dela podsećaju na to koliko je važno preispitivati ustaljene norme i braniti slobodu kritičkog mišljenja.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ERAZMUS PROJEKAT - PRIČE SA BORA BORE I MALDIVA

KOLIKO NAJVEĆI AMERIČKI PISCI DUGUJU KLASIČNOJ KNJIŽEVNOSTI

"ČINOVNIKOVA SMRT" ANTONA PAVLOVIČA ČEHOVA - ČERVJAKOV IZMEĐU APSURDA BIROKRATSKOG MENTALITETA I OPSESIVNO - KOMPULZIVNE NEUROZE