ISTINA U VRTLOGU IGRE: PODSEĆANJE NA SNAGU PRAVOG NOVINARSTVA


Film "U vrtlogu igre" (State of Play, 2009), u režiji Kevina Mekdonalda, mnogo je više od standardnog političkog trilera. U njemu se prepliću slojevi moći, korupcije i moralnih dilema, stvarajući priču koja odražava savremeni svet gde kapital, politika i mediji čine neprobojnu mrežu interesa. No, u središtu ovog vrtloga stoji novinarstvo – profesija koja, makar i ranjena profitnim interesima i senzacionalizmom, još uvek može biti poslednja linija odbrane istine.

Već od samog početka filma jasno je da ništa nije crno-belo. Rasel Krou u ulozi iskusnog istraživačkog novinara Kala Mekafrija suočava se sa intrigantnim slučajem ubistva pomoćnice kongresmena Stivena Kolinsa (Ben Aflek), koji je ujedno i njegov stari prijatelj. Sumnje se brzo šire – da li je reč o političkom skandalu, ličnoj tragediji ili o nečem daleko mračnijem? Paralelno, Helen Miren, u ulozi urednice tradicionalnog štampanog lista The Washington Globe, balansira između profesionalne etike i pritisaka vlasnika novina, koji zahtevaju profit, brzinu i senzaciju.

Jedna od najupečatljivijih tema filma jeste moć korporacija koje utiču na državne institucije i ozbiljno ih potkopavaju. U središtu afere nalazi se privatna vojna kompanija PointCorp, očigledna aluzija na stvarne globalne korporacije koje su umesto nacionalnih vojski preuzele delovanje u ratnim zonama i oblastima bezbednosti. Film jasno ukazuje na opasnost kada privatni kapital postane moćniji od vlade – korporacije tada ne odgovaraju nikome osim sopstvenim interesima, a životi pojedinaca postaju samo kolateralna šteta u složenim igrama moći.

U tom kontekstu, "U vrtlogu igre" , iako fikcija, – zapravo je metafora našeg doba. Film postavlja važno pitanje: može li demokratija opstati kada su institucije pod kontrolom kapitala? Kada državne funkcije postanu roba na tržištu moći, kada se odluke ne donose u kabinetima izabranih zvaničnika, već u konferencijskim salama korporacija, kakva sudbina čeka običnog građanina?

Dok savremeni svet klizi u ponor manipulacije, film nas podseća na moć i odgovornost istinskog novinarstva. Kal Mekafri je daleko od idealnog junaka – on je čovek sa manama, ali ipak jasnim moralnim kompasom. Njegova posvećenost istini nadilazi prijateljstvo i lične interese. U trenutku kada otkriva da je dugogodišnji prijatelj i cimer sa studija, Kolins, makar i indirektno, posegao za zločinom da bi rešio privatni problem, Mekafri bira novinarsku etiku umesto lične lojalnosti. Ova dilema je srž priče – kada se suočimo sa istinom, da li biramo ćutanje ili pravdu?

Orvel je napisao da je novinar onaj koji piše ono što niko ne sme – sve ostalo je propaganda. U vremenu kada su tradicionalni mediji podložni pritiscima korporacija i oglašivača, film nas podseća na osnovnu svrhu novinarstva: da bude svetionik istine. Napete i dinamične scene u kojima Kal i njegova mlada koleginica Dela Fraj (Rejčel Mekadams) pronalaze tragove koji razotkrivaju zaveru, simbolizuju borbu za očuvanje profesionalnog integriteta u svetu u kojem se novinarstvo sve češće svodi na zabavu i profit.

Još jedna snažna poruka filma leži u dilemama s kojima se suočavaju njegovi protagonisti. Kongresmen Kolins je prikazan kao čovek koji je iskreno verovao da se bori protiv korporativne hegemonije, ali se u tom procesu i sam kompromitovao. Njegova lična tragedija na prvi pogled proističe iz ljubavnog skandala, ali u isto vreme i saznanja da je postao deo sistema protiv kojeg se borio.

Mekafri, s druge strane, pokazuje da je istina vredna rizika, čak i kada vodi ka uništenju prijateljstva. Njegova odluka da objavi priču uprkos ličnim posledicama podseća na to da je borba za istinu uvek skupa, ali neophodna. U tom smislu, "U vrtlogu igre" je omaž istinskim novinarima – onima koji ne pristaju na poluistine i prikrivene agende, već se beskompromisno suočavaju sa moćnicima.

Iako film ostaje u domenu fikcije, njegova poruka je univerzalna i važna u današnjem svetu u kojem bogati postaju još bogatiji, korupcija se normalizuje, a novinarstvo često pada pod uticaj korporativnih interesa. No, "U vrtlogu igre" nudi i tračak nade – podsećanje da istina, uprkos svemu, može izaći na videlo.

Na kraju, film nas ostavlja sa ključnim pitanjem: da li je istina još uvek moćnija od korupcije i interesa moćnika? Ili smo već prešli tačku sa koje nema povratka? Odgovor na to pitanje ne daje film, već svet u kojem živimo.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ERAZMUS PROJEKAT - PRIČE SA BORA BORE I MALDIVA

KOLIKO NAJVEĆI AMERIČKI PISCI DUGUJU KLASIČNOJ KNJIŽEVNOSTI

"ČINOVNIKOVA SMRT" ANTONA PAVLOVIČA ČEHOVA - ČERVJAKOV IZMEĐU APSURDA BIROKRATSKOG MENTALITETA I OPSESIVNO - KOMPULZIVNE NEUROZE