UTICAJ SLIKARSTVA XX VEKA NA AMERIČKE PISCE


Slikarstvo 20. veka imalo je značajan uticaj na mnoge američke pisce, posebno na one koji su bili otvoreni za avangardne ideje i nove umetničke pokrete. Kombinacija književnosti i slikarstva otvara složene perspektive i uranja čitaoce u bogate svetove umetničkih preplitanja.


Gertruda Stajn

Stajn, ključna figura pariskog umetničkog kruga, bila je bliska prijateljica Pabla Pikasa, čiji je kubizam snažno uticao na njen eksperimantalni stil pisanja. Njeno delo "Tender Buttons" (Nežni pupoljci) često se smatra književnim pandanom fragmentaciji i višestrukim perspektivama kubizma.


F. Skot Ficdžerald

Ficdžeraldova proza priziva eleganciju i dekadenciju 1920-ih, što se može povezati sa umetničkim art-deko stilom Tamare de Lempicke, koja je "hvatala" duh tog vremena. Takođe, glamur i dramski elementi dela poput "Velikog Gatsbija" odražavaju introspektivnu prirodu američkih velikih realista poput Edvarda Hopera.



Vladimir Nabokov

Nabokov je bio duboko zaljubljen u slikarstvo i često je korespondirao sa različitim umetnicima i stilovima—impresionistima, Pikasoovim avangardnim formama, nadrealizmom (Dali i de Kiriko), kao i Hoperovim melanholičnim pejzažima. Njegova pažnja u vezi sa detaljima, igra svetla i senki u "Loliti" i "Bledoj vatri", može se tumačiti kao omaž vizuelnim umetnicima koji istražuju unutrašnje pejzaže ljudske psihe.



Džon Stajnbek

Stajnbek, naročito u delu "Istočno od raja", slika bogate pejzaže Kalifornijske doline, kombinujući naturalističku preciznost sa emocionalnom snagom, slično umetnicima poput Tomasa Harta Bentona, koji prikazuju američku prirodu i ruralne zajednice sličnim intenzitetom. Takođe, Stajnbekovi "Plodovi gneva", u svom prikazu teškoća i otpornosti, na neki način su bliski stilu Bentona i socijalnom realizmu 1930-ih. Bentonove slike američkog ruralnog života i njegov fokus na radničku klasu usklađuju se sa Stajnbekovim prikazom porodice Džod, hvatajući kako lepotu, tako i borbu američkog srca.



Tenesi Vilijams

U delima poput "Staklene menažerije", Vilijams istražuje teme usamljenosti i nostalgije, često prizivajući atmosfere slične Hoperovim urbanim pejzažima, koji odišu tišinom i čežnjom.



Vilijam Fokner

Foknerov eksperimantalni stil i introspektivni likovi mogu se povezati sa emocionalnom intenzitetom ekspresionizma Edvarda Munka, dok njegova fragmentirana naracija podseća na apstraktne tehnike Džeksona Poloka.


Džek Keruak i bitnici

Keruak i drugi pisci bit- generacije, kao što je Alen Ginsberg, delili su sličnosti sa apstraktnim ekspresionistima. Njihov stil u kome postoji "tok svesti" podseća na spontani potez četkice na Polokovim slikama, a dela prenose energiju i slobodu američke avangarde.



Anais Nin

Očarana nadrealizmom, Nin je svakako poprimila uticaj umetnika poput Salvadora Dalija, Đorđa de Kirika i Marka Šagala u svojim introspektivnim dnevnicima i prozi. Njena dela istražuju snove i podsvest, stvarajući duboku povezanost sa nadrealističkim simbolima.



Edvard Hoper i književnost

Iako Hoper nije bio pisac, njegova su dela inspirisala brojne američke autore, poput Džojs Kerol Outs i Dona Delila, čiji romani istražuju otuđenost i tišinu u savremenom društvu, često prizivajući Hoperovu estetiku.


Džon Ešberi

Ešberijeva poezija nosi tragove apstraktnog ekspresionizma, sa bogatim, fragmentiranim slikama koje prizivaju spontano i apstraktno oblikovanje slično delima Džeksona Poloka i Vasilija Kandinskog.


Pol Oster

U Osterovim romanima, naročito u "Njujorškoj trilogiji", prisutnost Hopera može se osetiti kroz melanholične gradske pejzaže. Kasnija dela, kao što je "Knjiga iluzija", takođe nose snažan uticaj slikarstva, povezujući se sa apstraktnim realizmom Marka Rotka i introspektivnim vizijama umetnika poput Endrju Vajeta.  Pažnja prema detaljima i atmosferi često podseća na slike u kojima se pejzaž i emocija neizbežno povezuju.


Američki pisci 20. veka često su nalazili inspiraciju u slikarstvu za tematske i stilističke inovacije. Takođe su oblikovali nove načine percepcije umetničkog sveta kroz svoja dela, brišući granice između reči i slika.

Коментари

Популарни постови са овог блога

"PROCES" FRANCA KAFKE - RAZLIČITE PERSPEKTIVE

ERAZMUS PROJEKAT - PRIČE SA BORA BORE I MALDIVA

KOLIKO NAJVEĆI AMERIČKI PISCI DUGUJU KLASIČNOJ KNJIŽEVNOSTI