STO ŠEZDESET GODINA OD ROĐENJA NAJVEĆEG SRPSKOG KOMEDIOGRAFA


Dramaturško umeće Branislava Nušića: Majstorstvo komedije i karakterizacije

Branislav Nušić, jedan od najistaknutijih srpskih dramskih pisaca, ostavio je neizbrisiv trag u istoriji balkanske i svetske dramaturgije. Njegov rad, koji obuhvata bogat opus pre svega komedija, odlikuje se jedinstvenom kombinacijom društvene satire, živopisnih karaktera i precizno komponovane strukture. U delima kao što su "Sumnjivo lice", "Narodni poslanik", "Gospođa ministarka", "Ožalošćena porodica", "Pokojnik", "Dr" i "Mister Dolar", Nušić demonstrira vrhunsko dramaturško majstorstvo koje ga čini jednim od najvažnijih komediografa svog vremena.

Društvena satira i kritika

Jedna od ključnih karakteristika Nušićeve dramaturgije je njegova sposobnost da kroz komediju prenese oštru društvenu kritiku. Nušićeve komedije su duboko ukorenjene u društvene i političke kontekste svog vremena, a kroz duhovite situacije i dijaloge, on nemilosrdno razotkriva licemerje, gramzivost, karijerizam, snobizam, učmalost, korupciju i glupost. Na primer, u "Sumnjivom licu", Nušić satirično prikazuje birokratski aparat i ljudsku glupost kroz priču o pogrešno protumačenom policijskom izveštaju, dok u "Narodnom poslaniku" kritikuje političke ambicije i manipulacije.


Nušićeva dela su protkana satiričnim prikazima društva u kojem je živeo, često ističući apsurde i moralne padove svojih savremenika. Na primer, u komediji "Sumnjivo lice", Nušić koristi humor i satiru da bi prikazao nesposobnost i korumpiranost provincijske vlasti. Glavni junaci, načelnik i njegov saradnik, uhvaćeni su u sopstvenu mrežu laži i obmana dok pokušavaju da otkriju "sumnjivo lice", što rezultira nizom komičnih situacija. Ova komedija oslikava stanje u društvu gde su korupcija i nekompetentnost duboko ukorenjeni. 

 U "Gospođi ministarki", glavna junakinja, Živka Popović, predstavlja parodiju na provincijsku ambiciju i društvenu pokvarenost. Postavši ministarka, Živka koristi svoju novostečenu moć za ličnu korist, istovremeno prikazujući neznanje i smešnu pretencioznost. Nušić ovde kroz humor i satiru kritikuje snobizam i malograđanštinu, kao i spremnost pojedinaca da se promene u skladu sa novim društvenim statusom, često zaboravljajući sopstvene korene i prave vrednosti.


U komediji "Ožalošćena porodica", Nušić koristi smrt kao povod za ismevanje gramzivosti i licemerja u porodici. Dok se članovi porodice pretvaraju da su ožalošćeni zbog smrti rođaka, zapravo jedino što ih zanima jeste nasledstvo. Ova komedija je oštra kritika društvenog mentaliteta u kojem materijalne vrednosti pretežu nad emotivnim i moralnim vrednostima, što je problem koji je i danas prisutan.


Slično tome, "Pokojnik" istražuje temu identiteta i lažnog morala. Pavle Marić je proglašen mrtvim jer je otišao, a kada se vratio, pokušava da dokaže da je živ. Međutim, otkrivanje istine bi razotkrilo prljave tajne drugih, te on na kraju poražen odlazi. Ova komedija osvetljava pitanje identiteta i moralne fleksibilnosti pojedinaca u društvu koje je sklono da prihvati laži i obmane zarad lične koristi.


Nušićeve komedije su univerzalne jer se bave temama koje su relevantne u bilo kom vremenu i društvu. Ljudske mane kao što su korupcija, preterana ambicija, snobizam, licemerje i materijalizam nisu vezane za jedno konkretno vreme ili mesto. 

Nušićeva satirična oštrica i dalje reže duboko, izlažući ljudske slabosti i društvene nedostatke na način koji je istovremeno zabavan i poučan. Njegove komedije ostaju neprolazni komentari na društvene fenomene, pokazujući da, iako se vremena menjaju, ljudska priroda i društvene mane ostaju iste. Branislav Nušić je stoga ne samo hroničar svog vremena, već i svevremeni kritičar ljudske prirode.

Njegove komedije "Dr" i "Mister Dolar" predstavljaju izuzetne primere kritike društvenih i moralnih vrednosti, koje su, uprkos proteklom vremenu, i dalje izuzetno aktuelne.

Komedija "Dr" bavi se temom zamene identiteta i licemerja. Radnja prati siromašnog mladića koji, zahvaljujući spletu okolnosti, stiče diplomu doktora filozofije na ime sina bogataša. Taj sin bogataša, lažni doktor, suočava se sa brojnim problemima kada se od njega očekuje da pokaže svoje znanje, što dovodi do niza komičnih situacija. Dodatni zaplet donosi žena sa detetom iz Švajcarske, koja dolazi u potragu za ocem svog deteta, što dodatno komplikuje situaciju.

Nušić kroz ovu komediju kritikuje društvo koje vrednuje titule i diplome više nego stvarno znanje i kompetencije. Situacije u kojima se lažni doktor nalazi ističu apsurdnost i površnost takvog društvenog sistema. 


U komediji "Mister Dolar", Nušić istražuje ljudsku pohlepu i koristoljublje kroz socijalni eksperiment. Glavni junak ne nasleđuje stvarno bogatstvo; umesto toga, duhoviti i domišljati smišljaju plan da prošire glasine o njegovom velikom nasledstvu kako bi videli kako će se društvo ponašati. Očekivano, okruženje reaguje sa oduševljenjem, a mnogi pokušavaju da se približe "Mister dolaru" u nadi da će dobiti deo njegovog navodnog bogatstva.

Kroz ovu komediju, Nušić kritikuje društvo opsednuto novcem i materijalnim bogatstvom. Likovi koji se vrte oko glavnog junaka postaju simboli ljudske pohlepe i spremnosti na sve vrste obmana kako bi ostvarili sopstvenu korist. Nušić na duhovit način prikazuje kako lažno bogatstvo može izvući na površinu najgore osobine ljudi.


Nušićeve komedije su univerzalne zbog svoje sposobnosti da kroz smeh osvetle ozbiljne društvene probleme. U "Dr", zamena identiteta i lažna diploma ističu probleme vrednovanja forme iznad suštine, što je i danas relevantno u društvu gde često diplome i titule imaju veći značaj od stvarnih veština i znanja. Slično tome, "Mister Dolar" ukazuje na neprestanu težnju ljudi ka materijalnim dobrima i kako ta težnja može dovesti do moralne degradacije.

Obe komedije, iako napisane pre jednog veka, ostaju aktuelne jer se bave temama koje su neprolazne – ljudska pohlepa, licemerje, i opčinjenost društvenim statusom. Kroz humor i satiru, Nušić nam pruža kritički pogled na društvo koje, uprkos tehnološkom i civilizacijskom napretku, i dalje pati od istih mana.


Kompoziciona veština i struktura

Nušićeva dela su izuzetno dobro strukturisana, sa pažljivo izgrađenim zapletima i podzapletima koji se prepliću i vode ka logičnom, ali često neočekivanom, raspletu. Njegova sposobnost da balansira između glavne radnje i sekundarnih priča doprinosi dinamičnosti njegovih komedija. U "Gospođi ministarki", na primer, glavna radnja koja prati uspon i pad ministarke Živke vešto je dopunjena sporednim pričama koje dodatno osvetljavaju karaktere i društveni milje.

Estetika i dijalog

Nušićeva estetika je prepoznatljiva po živopisnom i ponekad karikaturalnom prikazu likova. Njegovi dijalozi su brzi, duhoviti i prirodni, što omogućava glumcima da prenesu bogatstvo karaktera i situacija. Nušić koristi jezik kao alat za stvaranje humora, ali i za produbljivanje karakterizacije. Njegovi likovi govore autentično, svako svojim jedinstvenim glasom, što doprinosi stvaranju živih i uverljivih scena.

Karakterizacija likova

Jedna od najvećih snaga Nušićeve dramaturgije leži u njegovoj sposobnosti da stvori kompleksne i nezaboravne likove. Likovi kao što su Jerotije Pantić u "Sumnjivom licu", Živka Popović u "Gospođi ministarki" i likovi oko "pokojnika" Pavla u "Pokojniku" predstavljaju arhetipove koji su i danas relevantni. Nušić često koristi stereotipe da bi istakao društvene mane, ali im daje dubinu i ljudske crte koje ih čine uverljivima. Na primer, Živka Popović nije samo karikatura ambiciozne žene već i tragična figura koja pati zbog svojih neispunjenih želja i ambicija.

Zanatske i umetničke veštine

Nušićev zanat je izuzetno precizan. On koristi različite dramske tehnike, uključujući ironiju, sarkazam, parodiju i farsične elemente, kako bi kreirao slojevite i zabavne priče. Njegova veština u gradnji zapleta i razvijanju likova osigurava da se publika povezuje sa pričom na emocionalnom i intelektualnom nivou. Nušić je takođe majstor tempa; njegovi komadi imaju prirodan ritam koji drži pažnju publike od početka do kraja.

Branislav Nušić je svojim radom obogatio srpsku i svetsku dramaturgiju. Njegova dela su ne samo zabavna, već i duboko promišljena društvena kritika. Nušićevo dramaturško majstorstvo ogleda se u njegovoj sposobnosti da kreira živopisne likove, vešto strukturisane zaplete i oštre dijaloge. Kroz svoje komedije, Nušić je uspeo da uhvati suštinu ljudske prirode i društvenih dinamika, ostavljajući za sobom bogato nasleđe koje nastavlja da inspiriše i zabavlja publiku širom sveta.

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRIČE SA BORA BORE I MALDIVA - JEDNO NEZABORAVNO LETOVANJE

NEDOSTIŽNO U SRPSKOJ NARODNOJ BAJCI

Pariski glamur prohujalih epoha