KAZUO IŠIGURO: "OSTACI DANA"


„Ostaci dana“ je roman Kazua Išigura, objavljen 1989. Priča je ispričana u prvom licu, iz ugla gospodina Stivensa, engleskog batlera koji je svoj život posvetio službi lordu Darlingtonu u Darlington Holu. 

Priča se odvija kroz Stivensova šestodnevna sećanja tokom putovanja automobilom na koje je krenuo 1956. godine, što ga navodi da razmisli o svom prošlom životu i službi tokom međuratnih godina.

Dok Stivens putuje, razmišlja o značenju svog rada i konceptu „dostojanstva“, koji smatra suštinskim za svoj identitet batlera. On podseća na značajne događaje u Darlington Holu, uključujući međunarodne odnose i politička i društvena okupljanja čiji je domaćin bio lord Darlington, koji je kasnije diskreditovan zbog svojih simpatija prema nacističkom režimu.


Stivens takođe razmišlja o svom odnosu sa gospođicom Kenton, bivšom domaćicom u Darlington Holu, čija su pisma podstakla njegovo putovanje. Njihove prošle interakcije otkrivaju duboku, neizrečenu vezu i mogućnost izgubljene ljubavi, zasenjenu Stivensovom ekstremnom posvećenošću profesionalnim obavezama.

Roman istražuje teme dužnosti, društvenih promena i prirode veličine, dok se Stivens bori sa svojim sećanjima i izborima koje je napravio, ili nije uspeo da donese, posebno u vezi sa pogrešnim postupcima lorda Darlingtona i neizraženim osećanjima gospođice Kenton prema njemu.


Kritička analiza "Ostataka dana":

„Ostaci dana“ su duboko istraživanje ljudskog stanja, udubljivanje u složenost sećanja, dostojanstva i posledica života posvećenog služenju. Išigurov suptilan i nijansiran narativni stil precizno hvata Stivensov glas, omogućavajući čitaocima da se duboko uključe u unutrašnji svet lika.

Jedna od centralnih tema romana je koncept dostojanstva, kako ga Stivens definiše kroz prizmu svoje profesije. Njegova nepokolebljiva posvećenost ovom principu je i njegova snaga i njegov pad. Roman kritički preispituje ideju služenja i lojalnosti, dovodeći u pitanje vrednost ovih vrlina kada se daju nedostojnom cilju, kao u slučaju pogrešne politike lorda Darlingtona.

Išiguro se takođe bavi temom represije, kako emocionalne tako i političke. Stivensovo poricanje osećanja prema gospođici Kenton i njegovo odbijanje da se suoči sa moralnim implikacijama postupaka lorda Darlingtona su paralelni oblici izbegavanja. Roman sugeriše da su lični i politički integritet isprepleteni i da nepriznavanje istine u jednoj oblasti može dovesti do neuspeha u drugoj.

Narativna struktura, koja se kreće napred-nazad u vremenu kroz Stivensova sećanja, efektivno ilustruje greške u memoriji i selektivni proces sećanja. Stivensova nepouzdana naracija poziva čitaoce da čitaju između redova i dovode u pitanje tačnost njegovog izveštaja, i na taj način ulaze dublje u tekst.


„Ostaci dana“ je takođe komentar društvenih promena koje se dešavaju u Britaniji, od rigidnih klasnih struktura iz 1930-ih do demokratskijeg posleratnog društva. Stivensovo putovanje se može posmatrati kao metafora za tranziciju zemlje, jer se suočava sa zastarelim idealima koje je zastupao i razmatra mogućnost drugačijeg života.

Može se reći da su „Ostaci dana“ Kazua Išigura  maestralno književno delo koje nudi dirljivo i refleksivno ispitivanje životnih propuštenih prilika i prirode kajanja. Tiha snaga romana leži u njegovoj sposobnosti da izazove empatiju i introspekciju, što ga čini ubedljivom studijom karaktera i suptilnom kritikom istorijskih i društvenih konteksta.

Коментари

Популарни постови са овог блога

"PROCES" FRANCA KAFKE - RAZLIČITE PERSPEKTIVE

ERAZMUS PROJEKAT - PRIČE SA BORA BORE I MALDIVA

KOLIKO NAJVEĆI AMERIČKI PISCI DUGUJU KLASIČNOJ KNJIŽEVNOSTI