TENESI VILIJAMS - VELIKAN AMERIČKOG TEATRA


(Vivijen Li i Marlon Brando u filmu "Tramvaj zvani želja" Elije Kazana rađenom po drami Tenesija Vilijamsa) 


Tenesi Vilijams (1911 - 1983), rođen kao Tomas Lanijer Vilijams 1911. godine, smatra se jednim od najuticajnijih i najslavnijih dramskih pisaca Amerike. Njegovi doprinosi američkoj drami ostavili su neizbrisiv trag na pozorišnom pejzažu zahvaljujući njegovom moćnom pripovedanju, bogatom razvoju likova i istraživanju složenih ljudskih emocija. 

Jedno od najpoznatijih dela Vilijamsa je "Tramvaj zvani želja" (1947). Smestivši radnju u vrele i burne ulice Nju Orleansa, ova drama istražuje sudar stvarnosti i iluzije. Tragični lik Blanš Duboa, koja traži utočište kod svoje sestre Stele i zeta Stenlija, oličava krhkost ljudske psihe. Vilijams majstorski istražuje teme mentalne nestabilnosti, društvene klase i seksualne napetosti, čineći "Tramvaj zvani želja" besmrtnim klasikom.

Drugo istaknuto delo Tenesija Vilijamsa je "Staklena menažerija" (1944). Ova poluautobiografska drama istražuje napete odnose unutar disfunkcionalne porodice. Likovi Amande Vinfild, nadmene majke, i njene krhke ćerke Laure, koja beži u svet staklenih figurica, simbolizuju ograničenja društvenih očekivanja. Vilijams vešto prikazuje krhkost ljudskih veza i borbu za individualnost u konformističkom svetu.

Vilijams je takođe istraživao teme želje i izolacije u delu "Mačka na usijanom limenom krovu" (1955). Radnja smeštena na Dubokom Jugu vrti se oko problematičnog braka Maggie i Brika Polita. Ugnjetavajuća vrućina delte Misisipija odražava tinjajuće napetosti unutar porodice, dok tajne i neizgovorene istine izlaze na površinu. Vilijams koristi lik Velikog Tate da se suoči s društvenim tabuima i licemerjem, čineći dramu žestokom kritikom porodičnog licemerja i društvenih normi.


"Noć iguane" (1961) ilustruje Vilijamsovu sposobnost stvaranja kompleksnih likova koji se suočavaju s egzistencijalnim krizama. Radnja drame se vrti oko raznolike grupe pojedinaca koji se nađu u zapuštenom meksičkom hotelu. Reverend Šenon, bivši sveštenik, služi kao centralna figura koja se bori sa svojim unutrašnjim demonima. Vilijams istražuje teme vere, iskupljenja i potrage za smislom u svetu ispunjenom haosom i očajem.


 Doprinos Tenesija Vilijamsa američkoj drami je neizmeran. Njegovo istraživanje ljudske prirode, želje i krhkosti ljudske psihe ostavlja trajno nasleđe. Kroz drame poput "Tramvaja zvanog želja", "Staklene menažerije", "Mačke na usijanom limenom krovu", "Noći iguane", ali i komada poput "Leto i dim", "Slatka ptica mladosti", "Tetovirana ruža", "Iznenada prošlog leta", Vilijams je publici pružio ogledalo u koje se mogu sagledati vlastite borbe i želje. Njegova sposobnost da zaroni u dubine ljudskih emocija i društvenih normi potvrđuje njegovo mesto  velikana američkog teatra, čija dela i dalje zadivljuju i odjekuju kod publike širom sveta.

Коментари

Популарни постови са овог блога

PRIČE SA BORA BORE I MALDIVA - JEDNO NEZABORAVNO LETOVANJE

NEDOSTIŽNO U SRPSKOJ NARODNOJ BAJCI

Pariski glamur prohujalih epoha